Nelson Mandela, Madiba! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu Nelson Mandela, Madiba! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu

Nelson Mandela, Madiba!

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

ik weet dat een aantal van jullie zitten te wachten op deze blog. so here we go.

Mandela is donderdag 5 december overleden. Ik kreeg het zelf pas vrijdag ochtend bij het ontbijt te horen. Ik was namelijk vroeg naar mijn bed gegaan omdat ik erg moe was na mijn bezoek in de sportschool.

Ik word wakker voordat mijn wekker afgaat. Is ook wel weer eens lekker, niet wakker worden van dast irritante gepiep. Ik loop mijn kamer uit en op de gang spreekt Jose me aan. Heb je het al gehoord?? vraagt ze. ik heb geen idee waar ze naar toe wilt gaan dus antwoord met nee. ze zegt ; Mandela is gister avond overleden. Lekker begin van de ochtend.
Ik kan er niets aan doen, maar vraag me wel af hoe veilig zuid afrika / kaapstad gaat zijn nu. Kan zomaar dat er hier en daar wat rellen uit gaan breken. Als ik de woonkamer in loop staat de tv aan. Op het nieuws word medegedeeld dat Nelson Mandela is overleden op een eerbiedwaardige leeftijd van 95 jaar.

Het is de verjaardag van Kath vandaag. En we hadden op de planning staan om een wijntour in de wijnlanden omstreeks Cape Town te gaan maken. Maar door wat omstandigheden hadden we de tour afgezegd en zouden we gaan lunchen bij Fork op longstreet. Nu ik de ochtend vrij ben besluit ik maar eens een kijkje te maken op straat. De vlaggen hangen allemaal half stok maar verder lijkt het leven in Cape Town gewoon rustig verder te gaan. Alsof er niets aan de hand is. na de lunch gaan we bij het oude stadhuis kijken. Daar is namelijk een memorial bezig. Er staan mensen te dansen om het plein en iedereen legt bloemen bij het gebouw neer waar Mandela zijn eerste speech heeft gehouden na zijn vrijlating van robbenisland. Voor de ingang van het oude stadhuis staat een foto van Nelson Mandela. Aan de pilaren naast de foto hangen 2 rode sluiers, aan elke kant 1, en de 3 vlaggen boven op het balkon hangen op halfstok te klapperen in de wind. Ik vind het een indrukwekkend beeld.
's avonds is er een avondgebed op het plein voor het gemeentehuis. een gebed om Nelson Mandelas geest te begeleiden.

De aankomende dagen is Nelson Mandela's levenverhaal in kleur en geur op televisie en radio te volgen. Verschillende sprekers die hem gekend hebben houden een speech. Verschillende documantaires over Nelson Mandela's overwinningen in het land worden getoond. vooral de overwinning van het american football team in 1995 word herhaaldelijk getoont.

het memorial aan Nelson mandela dat in johannesburg word gehouden heb ik grotendeels gevolgd. een koning of koninging heeft niet zo'n afscheid als Nelson Mandela krijgt. gewoon Wauw. Hij heeft het verdiend.

Het meest idrukwekkend heb ik het memorial in cape town gevonden.
het stadium waar het WK in is gehouden werd er voor gebruikt.
Er waren verschillende spreker, waaronder de coach van het winnende rugbt elftal van 1995 die een speach hielden. Ook werd er een hoop muziek gemaakt. Het was werkelijk een viering van zijn leven.
kan je je voorstellen dat de appartheid nog geen 20 jaar geleden hier heerste en dat nu op Mandela's afscheid gekleurde mensen met blanke mensen arm in arm staan de dansen en feest te vieren. Wat een veranderingen heeft 1 man in de wereld kunnen brengen.
na 1 van de sprekers zou er een band beginnen mdet spelen. Echter de speech riep iets op bij de bevolking en ergens in het midden van het stadium begon een groepje een lied. dat lied werd langzaam door iedereen overgenomen totdat iedereen het mee zong. je zag het als een wave bij voetball uitbreiden. de band was uiteindelijk niet meer te verstaan. golf van kippenvel mop kippenvel ontstond over mijn lijf.
aanstaande zondag de begravenis. ben erg benieuwt


  • 23 December 2013 - 02:57

    Mia:

    Hartelijk dank voor dit verhaal! Zelfs hier in Suriname werd rouwdienst uitgezonden. Indrukwekkend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 21782

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 01 April 2014

green point hospital Zuid-Afrika

18 Mei 2011 - 05 Juni 2011

Here we go Again, this time Borneo!!

10 Oktober 2010 - 29 Oktober 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: