werkervaring baby clinic - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu werkervaring baby clinic - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu

werkervaring baby clinic

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg

03 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

ik heb een baby van 6 weken oud in mijn handen gehad waarvan de moeder tijdens de zwangerschap aan het afkicken was van de cocaïne. ze is er voor de bevalling geheel van afgekomen maar het kleintje was ook echt een kleintje. bij de eerst baby controle toen de kleine 3 dagen oud was paste het kind in 1 hand.nu paste het op 1 arm. moeder is echter een doorgewinterde roker en het kleintje heeft dus ook een nicotine verslaving te pakken.

Terwijl ik met moeder op de dokter zat te wachten heel gesprek met moeder en oma gehad. erg indrukwekkend. Vergeet ik niet weer denk ik. Moeder wist echter ook niet hoe borstvoeding in zijn werk ging en had ook weinig besef over hoe om te gaan met het kind. Hersenbeschadiging ten gevolge van drugs gebruiks. Daar sta je dan na 6 weken in het engels les te geven. Ik was erg blij met mijn ervaring op de kraam afdeling.

Toen ik later met 1 van de zuster over de situatie aan het na evalueren was vertelde zij mij dat 60-70% van de baby's die met zo'n casus geboren worden overlijden ten gevolge van onkunde van de moeder.
Beseffen dat je zo'n kleintje in je handen hebt en weten dat de kans van overlijden groter is dan van overleven is gek. In Nederland zouden er van allerlei instanties op zo'n situatie gezet worden om het kind te beschermen. Dat die instanties hier er niet zijn voelt onwerkelijk.

Verder heb ik ook een kleintje in mijn handen gehad die geboren is met HIV. de HIV test die ze doen wanneer een kleintje 6 weken oud is was positief. de test word echter alleen gedaan op indicatie. Hier was de moeder besmet.
Zo'n jong leventje en dan al zo'n ziekte met je mee dragen. De zusters in het ziekenhuis stonden er van te kijken dat ik maar zo weinig patiënten in Nederland heb gezien met een HIV besmetting en dat er in mijn nabije vriendenkring niemand is die besmet is met HIV. Kan er nog niet aan wennen dat 7/10 volwassen patiënten die ik ontmoet HIV positief zijn.

  • 03 December 2013 - 19:26

    Pie :

    Wat een ervaring Gijs. Kunnen wij ons in Nederland op de veluwe niets bij voorstellen toch. Maar fijn dat je kennis kan overdragen, want elk kind gered is winst. Veel succes daar verder nog. Liefs Pie.

  • 06 December 2013 - 04:52

    Mia:

    Beste Gijs, Nu maak je het heengaan van de bijzondere en vredelievende Mandela van dichtbij mee, zo speciaal. Kan je daar iets van delen? hartelijke groet, Mia (Stregels)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 21790

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 01 April 2014

green point hospital Zuid-Afrika

18 Mei 2011 - 05 Juni 2011

Here we go Again, this time Borneo!!

10 Oktober 2010 - 29 Oktober 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: