baby clinic - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu baby clinic - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu

baby clinic

Door: Gijs

21 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag 21-11-13

Het is alweer 07:45 tegen de tijd dat ik mijn ontbijt naar binnen heb gewerkt en mijn lunchpakket in mijn tas heb gedaan. Tijd om Jose te zoeken en naar werk te gaan. Jose zit deze week op de TB room.
Dus ik ga alleen naar de baby clinic toe. Ik ben al aardig ingewerkt op de baby clinic. De baby clinic is eigenlijk een consultatie bureau en de preparation room voor de kleintjes. Je ziet de baby’s voor de standaard check’s of wanneer de kleintjes ziek zijn en je ze door moet sturen naar de arts of gespecialiseerde verpleegkundige. Het is lekker bezig op de baby clinic en voor dat ik het door heb is het alweer 10:00. Noël, de zuster van de baby clinic, zegt dat zij naar een vergadering moet.
Sister Gavor komt haar zo aflossen maar zij moet er nu echt vandoor.

Ik besluit de volgende patiënt alvast naar binnen te roepen, welke een normale check up is. En ga hierna rustig verder met de volgende patiënten. Wanneer een patiëntje ziek is doe ik de controles, schrijf ik alles op en vraag de moeders met hun kind buiten te wachten tot mijn Supervisor komt.
Voordat ik het door heb is het half 12 en heb ik een heel aantal checks gedaan en afgesloten en een aardig stapeltje liggen voor Sister Gavor om gezien te worden. Ik besluit sister Gavor nu toch maar eens op te gaan zoeken want het duurt nu wel erg lang.

Sister Gavor helpt de arts met het zien van de zieke volwassenen, omdat we vandaag maar 1 arts in het ziekenhuis hebben en anders de mensen zo lang moeten wachten. Maar nu ik haar kom halen gaat ze met mij mee. Sister Gavor roept de patiënten die ik gezien heb opnieuw binnen en begint met medicijnen etc. uit te schrijven terwijl ik verder ga met de nog niet geziene patiënten.

Rond 13:30 gaan we dan eindelijk voor het eerst op pauze. En m’n hemel wat kunnen wortelen goed smaken als je honger hebt. (meestal eet ik elke dag in de pauze 3 wortelen omdat ze in Zuid Afrika, waar je ook gaat eten, weinig groentes krijgt). Er liggen nog een stuk of 10 folders, of te wel 10 baby’s die nog gezien moeten worden, in de baby clinic. Dus wanneer ik mijn eten op heb vraag ik of ik alvast verder mag gaan. Rond 13:50 begin ik met mijn eerst patiëntje. Als Sister Gavor rond 14:15 binnen komt heeft ze nog 3 folders in haar hand. En ik was net blij dat ik er nog maar 2 over had.
Rond 15:00 zijn we klaar met het zien van alle baby’s. Als ik naar huis toe loop besef ik mij pas eigenlijk dat ik de hele dag de baby clinic zelfstandig heb gerunt met een toekijkend oog van sister Gavor. En realiseer me dat ik geen feedback heb gekregen op mijn werk dus kennelijk mijn werk naar behoren heb gedaan. Wel een lekker gevoel hoor, beetje verantwoordelijk werk krijgen en het nog goed uit voeren ook.