garden route day 1 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu garden route day 1 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gijsverschuur - WaarBenJij.nu

garden route day 1

Door: Gijs

22 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Garden route dag 1 , vrijdag 22 november

Vandaag is het zover. De 2de tour die Martin en ik geboekt hebben. Alleen gaan deze keer Rebecca Jamie en Jose ook mee. Om 07:00 worden we opgehaald bij het huis. De gids van dit weekend is een vrouw genaamd Stephanie. Na een korte introductie worden de tassen in het karretje gegooid en neemt iedereen plaats op een stoel. We gaan in totaal met 13 deelnemers dus het eerst 1,5 uur zijn we bezig met iedereen ophalen. De eerste mensen die we ophalen zijn Frances, Meg en Austin.
De 2 meiden kennen we al omdat ze een weekend in het huis hebben verbleven voordat ze naar hun host-familie gingen. Meg en Frances komen uit nieuw Zeeland en Austin uit Texas. Hierna worden er alleen nog Duitsers bij de groep gevoegd. Met de Duitsers ben ik al vrij snel klaar. Ze hebben niet het fatsoen om te reageren op vragen die aan ze gesteld worden of een woord Engels te spreken als we met de hele groep bij elkaar zijn.

De auto rit van vandaag is lang. We beginnen vandaag met de 4x4 game Drive om de Big 5 te proberen te spotten maar moeten om daar te komen wel 5 uur lang rijden. De big 5 bestaat uit : De olifant, de neushoorn, de water Buffalo, de leeuw en het luipaard. Vol verwachting klopt ons hard als we aankomen bij het natuur reservaat. De game drive gaat 3 uur duren. Er word verteld dat ze niets kunnen garanderen over welke dieren je ziet omdat het een natuurreservaat zonder hekken is en de dieren kunnen komen en gaan als ze willen. Helaas komen we van een koude kermis thuis.

Binnen 15 minuten snap ik waarom de game drive 3 uur gaat duren. De jeep rijd misschien 10 -15 km/uur. We zien al gauw de eerste dieren die op het terrein waarop het hoofdgebouw staat staan te grazen. Het eerste beest van de Big 5 die we zien zijn de olifanten. Alleen zo jammer dat de olifanten worden begeleid door een stel mensen. Deze olifanten zijn op jongen leeftijd gevonden en door het natuur reservaat opgevoed en leven daarom daar nog.

Terwijl de hobbelend en hoppend door het terrein reizen word ik erg melig en worden de eerste grappen in het Engels over en weer gegooid tussen ons 5 van het huis en Frances en Meg en Austin genieten gezellig mee. De Duitsers echter ergeren zich kennelijk want ik krijg af en toe een hatelijke blik toegeworpen. Dit gedrag versterkt echter mijn lollige bui en Jose en ik beginnen Nederlands talige liedjes in duet te zingen. Het volgende dier van de Big 5 is de neushoorn. Het vrouwtjes neushoorn heeft gister een jong geworpen! Hoe gaaf is het dat we dat kleintje achter moeder verscholen zien zitten . In het begin in het af en toe een grijze waas tussen de bosjes maar als we lang genoeg wachten zien we het kleintje uiteindelijk goed in beeld. Helaas is goede foto’s schieten van het kleintje een ander verhaal.

Terwijl de game drive door gaat zien we van allerlei beesten voorbij komen. Ik kan het alleen niet helpen maar door de hekken die je hier en daar ziet en door het voorkomen van het gebied voelt het alsof we door een grote dierentuin rijden. De gids lijkt namelijk ook precies te weten welke dieren waar zitten. Als laatste van de Big 5 zien we de leeuw tussen de bosjes verstopt liggen.

Na de game drive worden we afgezet bij een gebouw waar de lion walk gehouden gaat worden.
We worden naar een plek gebracht waar 2 leeuwen op ons wachten. Nala is het vrouwtje en Mufasa is het mannetje. Lekker toeristisch he? De eerst foto’s van de leeuwen worden gemaakt en iedereen mag naar voren komen om te poseren met de leeuwen op de achtergrond. Zo lopen we verschillend locaties af waar we met de leeuwen op de foto mogen. Ik weet het! Vind het zelf ook erg toerist maar om de leeuwen aan te raken en te aaien is toch stiekem wel erg gaaf! Als ik naar de leeuw loop om op de foto te gaan gaat het beest zitten grauwen en krijg je een goede blik op zijn tanden. Als het beest naar mij bijt of met zijn poot naar mij uithaalt, dan is het voorbij. Wat zijn die tanden en klauwen groot. Austin maakt de opmerking nog dat hij er wel zo een als huisdier wilt. Hij liever dan mij. Geef mij maar zo’n vuilnis bakken ras poes als Gentle was om mee naar bed te nemen!

Na de lion walk gaan we op weg naar het hostel voor de nacht. We maken nog een pit stop om wat foto’s te schieten van de zonondergang. Bij het hostel aangekomen lopen Austin en ik gelijk naar de zee om met onze benen even in het zwembare water te staan. We gaan vanavond op zijn zuid afrikaans BBQen (een zuid Afrikaanse braai) en daar hoort een cocktail natuurlijk bij. Boffen wij even dat de cocktails hier in complete kannen geschonken worden!!