wat een gekte weer! - Reisverslag uit Delhi, India van gijsverschuur - WaarBenJij.nu wat een gekte weer! - Reisverslag uit Delhi, India van gijsverschuur - WaarBenJij.nu

wat een gekte weer!

Door: gijsverschuur

22 Oktober 2010 | India, Delhi

mensen ik moet eerst even zeggen dat ik niet weet of ik allers nog weet te vertellen van de afgelopen 2 dagen. We hebben zoveel gedaan gezien meegemaakt. ik word er gek van. ik zei vandaag al tegen Willie. ik ben op, ik kan gewoon niet veel meer opnemen aan ervaringen. het is goed dat we besloten hebben om 3 dagen rust te houden in een resort/hotel in mumbai anders ben je knetter gek tegen de tijd dat je thuis komt.
maar dan hier me verslag
van de 21ste.
gister rond een urrtje of 8 opgestaan. We hebben besloten deze dag onze inkopen te gaan doen en naar de lotustempel te gaan. We gingen even onze mail checken en daar werden we opgehouden door een mannetje van het hotel. hij had 1 of andere 4 daagse reis door de hotspots van dit deel van India.(de golden triagel) leek me super vet maar aangezien we het wat rustig aan wouden gaan doen besloten dit af te slaan. Wel besloten om een private car met airco te huren om naar Agra te gaan. Hier staat namelijk de Tasj Msahal. Dit ventje wou ons ook wel helpen met de teurg reis nasar mumbai. Wil en ik hadden besloten dit met de trein te doen, Willie wou dit graag en we hebben de tijd er toch voor en het is ook niet verkeerd voor onze rust., maar die ticket moesten we de volgende dag om 09.00 komen boeken, weet niet meer precies waarom. Hierna gingen we richting winkel gedeelte van Delhi, eert wouden we een kaart hebben. Kwamen we een kerel tegen die ons wel naar de tourist info wou brengen, kon hij namelijk zijn engels oefen voor zijn studie. Wij denken : leuk/gezellig zo man engaan lekker met hem aan de kletst. Hij leert ons nog wat indisch en maakt wat grapjes. hij brengt ons netjes naar de tourist info. Blijkt die kerel een lokker te zijn (althans dat vermoeden we. bij het tourist info krijgen we hetzelfde verhaal te horen als het kereltje van het hotel had gedaan over de golden triangel. wij slaan dit af en weten de kaart van Delhi te bemachtigen maar die kerel was niet blij met ons, kon je goed merken. Wij lopen dus de tourist info uit en gaan opzoek naar een plek om te winkelen. kom er weer een indier bij lopen, begint met een compliment over mijn haar (hier zijn e niet zo gewend aan krullen) en daarna komt hij met hetzelfde praatje als de (vermoede)lokker ervoor, hij wil ons wat indisch leren/studeerty engels etc. Wil en ik denken beide het zelfde en zijn klaar met het ventje, blijkt dit dus wel een goede idier te zijn. Hij wijst ons namelijk een goede shop plek, houd een tuktuk voor ons aan, zegt waar we heen willen en dat die kerel ons niet mag afzetten, drukt ons nogh eens goed op het hart dat we niet meer dan 15 rs mogen betalen en gaat zijn gangetje verder. is die tuktuk driver dus wel een zakkenwasser. dumpt ons bij 1 of ander winkel nog geen 500 meter verder gooit ons uit de tuktuk en neemt de 15 rs aan. Wij die winkel binnen, zeer ongemakkelijk en gaan er na er wat rond te hebben geneusd gauw weer uit. Staat die tuktuk kerel er nog en roipet iets van : ik kan jullie naar een andere winkel brengen, 50 rs. Wij lopen bij hem weg en gaan zelf wel opzoek. die tuktukgast blijft ons volgen en wij lopen naar de politie om de weg te vragen(die goede indier hsad namelijk op de kaart een bazaar aangewezen die goed moest zijn). Gaat die kerel rustig bij ons staan en blert er de hele tijd tussen door
blerren. De politie, die geen engels kan, gebaard de weg die we moeten nemen en wij lopen verder. En ja hoor! daar heb je de volgende lokker!! begint weer een leuk verhaaltje tegen ons, leert dezelfde woorden engels als de eerste 2 en wil ons naar een Tourist info helpen. Dat hebben we meegemaakt en die weg ga ik geen 2 keer in! dus proberen die kerel te lozen en gaan onze eigen weg. En ja hoor, eindelijk lacht het geluk ons toe. We vinden de Bazaar. De bazar is gelegen in een soort ondergrondse parkeer garage. En wat je daar aantreft in onbeschrijfelijk! zo veel winkeletjes (alles bijna het zelfde) Echt geweldig!! 1 grote braderie in een parkeerveld. Kennen de indiers daar alleen het begrip : personal space dus echt niet! in het begin vreet het energie, al die mensen die je aanraken om je in hun winkel te krijgen. Nou in die bazaar barts het winkelen los. Bijna alles wat we zochten daar gevonden en gekocht! ik ben zelfs geslaagd om een indisch mannen gewaad te kopen!! zo gaaf!! Na 2 uur bezig geweest te zijn daar zijn we volbepakt, te veel geld armer en helemaal klaar met al die opdringerige mensen. Al het winkelenm dat de afgelopen 2 weken is mislukt in 1 dag ingehaald! echt heeeeerlijk! Wij besloten eerst naar het hotel te gaan om de aankopen weg te brengen en daarna naar de lotus tempel te gaan. Is het inene ook erg gezellig in de buurt van ons hotel en zien we de dingen die we nog wouden maar niet konden vinden in de bazaar. nou daar ging het geld weer! na die straat door te zijn gelopen en besloten te hebben het voor vandaag voor gezien te houden zijn we naar het hotel gegaan en hebben onze spullen gedumpt. Snel hewt hotel weer verlaten en de eerste de beste tuktuk aangehouden die we zagen en ons bij de lotus tempel af laten zetten. DE chauffeur, vriendelijke man, wou wel op ons blijven wachten als we de tempel ingingen en hij ons terug mocht brengen. Hoefde hij niets extra's voor (hij zou namelijk 500 rs vangen dan, das eeen aardig dagloon hier volgens mij). Toen we daar aankwamen ging hij met ons mee de tempel in! dat was een beetje raar maar hij stelde zich erg behulpzaam op. Voordat je de tempel inmag moet je je schoenen afgeven en op blote voeten verder lopen.
over de lotus tempel.
De lotus tempel is zoals de naam al gezegd gemaakt in de vorm van een lotusbloem. De tempel heeft eewn groot stuk grond waar een hek omheen staan. zodra je de poort doorloopt hangt er een bepaalde sfeer op het terrein. ik vond het voelen als heel vredig en alsof je kon voelen dat er een hogere macht bij je was. hele rare gewaarwording. Wij dus verder lopen richting het schoenen aflever punt. Daarna werden we gewezen welk deel van de tempel wij heen moesten, er zijn 2 ingangen. Toen werd er een praatje gehouden waar de lotus tempel voor staat. kort gezegd : elk geloof is welkom, iedereen mag hier bidden! het doel is om alles samen te brengen. Dus wij gaan de tempel in en nemen plaatst op de bank. de tempel is heel open (veel grote ramen) en alles is van wit marmer. de banken zijn van hout, ingelegd met wit marmer en de rug leuning is versierd met een lotusbloem (uitgesneden). ik ga zitten en begin me gebed. het is een heel gaaf gevoel om te bidden in een tempel waar zoveel verschillende geloven ook zitten te bidden. het voelde zo goed, kon het maar in de hele wereld zo zijn tussen de erschillende religies! Dit gebed was gewijd aan alles wat er de afgelopen 2/3 jaar aan ellende is gebeurt in mijn omgeving en vanzelf kwamen te tranen.
Wille pakte me handen en toen begon het echte huilen pas. was wel een erg fijn gevoel, word je alleen als man raar nagekeken als je zo openlijk met je emoties strooit.
De chauffer verveelde zich en begon met puffen en tikken tegen de bank. Dus besloten het voor vandaag voor gezien te houden. in de tuktuk terug besloten er morgen weer na toe te gaan, in alle rust. daarna in de buuret van het hotel nog wat inkopen gedaan, hing namelijk een erg gezellige sfeer en daarna in een klein tentje onze maaltijd genuttigd! kipcurry met noodles. daarna naar bed gegaan en het voor gezien gehouden voor vandaag

ik ga nu even eten en probeer vanavond de blog van vandaag nog te schrijven1!

• 23 Oktober 2010 - 05:08

Jos:

Hoi Gijs mooi dat je nu een keer een andere weg gevonden hebt om je te uiten dan wat wij van je kennen.
    fijn dat de inkopen toch gelukt zijn. en ga in mumbai echt alles goed laten bezinken/verwerken. wie weet is een meditatie nog iets.

groetjes

• 23 Oktober 2010 - 17:54

Karoen:

Zo die bazaar klinkt aan de ene kant best vet en aan de andere kant een hel haha
    De Lotustempel klinkt heel mooi, ook fijn om te horen dat je er een bepaalde rust in kon vinden en je gevoelens kon laten gaan. Voel je je vast wel beter door :)

• 28 Oktober 2010 - 03:21

Mia:

Mooi en ontroerend om te lezen, dank je wel!